اختلال بی رویه در بازار آهن

طی هفته ها و ماههای گذشته شاهد اختلال بی رویه در بازار آهن هستیم به طوری که یا فروش ها بسته میشوند و یا قیمت ها به صورت مسلسل وار افزایش پیدا می کنند. به همین جهت کمتر کسی به خصوص در حوزه مصرف، جرات خرید و قبول ریسک با این قیمتها را دارد. طبق جدول رده بندی قیمت های بازار میلگرد در روز گذشته، شاهد افزایش قیمت متوسط، کیلویی 600 تومان، نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته هستیم که این تغییر قیمت کم سابقه، برای فعالان نهایی و مصرف کنندگان بسیار ترسناک است.

شاید بتوانیم یکی از عوامل اصلی این التهابات و اختلال بی رویه در بازار آهن را،  اوضاع نابسامان نرخ ارز به خصوص ارز صرافی دانست که مدتی است به لطف تنظیم بازار، مبنای سقف معاملات محصولات فولادی در بورس کالا قرار داده شده است. طبیعتا این کالای داخلی همچون سایر کالاهای وارداتی، حول نوسانات نرخ دلار، در بازار داخلی نوسان دارد. در هر کشوری، فولاد به عنوان یک کالای استراتژیک به شمار میرود و بار اساسی بنیان و شالوده اقتصاد آن کشور را به دوش میکشد.

البته در این میان از تحریم ها نیز نباید غافل شد، چرا که اولین دلیل، تحریم ها بودند که باعث کاهش حجم صادرات آهن آلات ایران شدند. همین امر سبب گردید تا فعالان اقتصادی در خصوص خرید و تکمیل موجودی انبارهای خود دچار تردید شوند. از دلایل مهم نوسانات بازار آهن می توان به کم بودن موجودی انبارهای داخلی که سبب کاهش میزان تقاضا گردید، اشاره کرد. یکی از دلایل دیگری که می توان از آن نام برد؛ تعطیلی کارخانه ها و شرایط نامناسب تولیدکنندگان است که باعث کاهش عرضه در هنگام وجود تقاضا گردید و همین موضوع سبب شد تا به افزایش قیمت ها دامن زده شود.

در آتروپات بی صبرانه منتظر پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستیم.

  • گروه صنعتی آتروپات
  • تیر 15, 1399
  • 738 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 12 =

مشاوره رایگان از طریق واتساپ