ثبات بهای میلگرد در بازار

درهفته های گذشته شاهد بودیم که نرخ میلگرد در بازار آزاد و در بورس، بالا رفت. این در حالی است که در هفته جاری؛ به دلیل عدم تقاضای مصرفی در بازار آزاد، با کاهش بهای مقاطع فولادی و  در نهایت، ثبات بهای میلگرد در بازار تهران مواجه شدیم.

یکی از اصلی ترین عوامل افزایش بهای مقاطع فولادی و شمش در بورس کالا، رشد نرخ ارز نیمایی است؛ به طوری که نرخ پایه میلگرد در رینگ معالاتی بورس کالا، از نرخ آنها در بازار آزاد، بیشتر شد. با وجود افزایش نرخ پایه میلگرد و فولاد در بورس کالا، که میتواند دلیلی برای افزایش سیگنال در بازار آزاد به شمار رود، به دلیل نبود تقاضای صرفی، نه تنها بهای کالاهای فولادی افزایشی نداشت بلکه شاهد کاهش بهای مقاطع در بازار، نیز بودیم.

افزایش بهای پایه با قیمتی بالاتر از میانگین نرخ عامله نسبت به هفته قبل، سیگنالی ثبت برای رشد تقاضا در بازار تلقی می شود. و صنایع پایین تر را آگاه می سازد که در صورت عقب انداختن خرید هفتگی، در هفته های بعد مجبور خواهند شد ماده اولیه خطوط تولید خود را با نرخ پایه بالاتری خریداری نمایند.

در این بازار شاهد تقاضای 118هزار تنی بودیم که منجر به معامله 96هزار و 500 تن شمش فولاد با میانگین قیمت 10هزار و 170 هزار تومان شد. عدم تقاضای مصرفی در بازار باعث شد، قیمت ها بدون تغییر در کانال 12000 تومانی باقی بماند و بر خلاف رویه متداول، بازار آزاد مقاطع فولادی متاثر از سیگنال افزایشی نشود.

طبق بررسی های کارشناسان گروه صنعتی آتروپات، نرخ ارز نیمایی، طی هفته های اخیر، نسبت به هفته قبل تقریبا 1000 توان افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت؛ عامل اصلی رشد بهای کالاهای فولادی از جمله شمش در بورس کالا و هچنین ثبات بهای میلگرد در بازار تهران، طی هفته گذشته، بوده است.

  • گروه صنعتی آتروپات
  • آبان 13, 1399
  • 736 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 18 =

مشاوره رایگان از طریق واتساپ