رکود بازار آهن و میلگرد

در این مقاله می خواهیم به بررسی عوامل رکود بازار آهن و میلگرد در هفته های اخیر بپردازیم. در اواسط هفته گذشته و با اجرای شیوه نامه جدید دولت در تعیین پایه شمش بلوم در بورس کالا به میزان 1000تومان بالاتر از قیمت کف بازار شمش های القایی، شوک بزرگی به بازار آزاد آهن، وارد کرد. در طی بسته شدن فروش، برخی از تولیدکنندگان مقاطع فولادی، در روزهای دوشنبه، سه شنبه  و چهارشنبه، این محصولات بین 600 تا 1000تومان افزایش یافت که در روزهای بعدی، بازار آزاد در مقابل بیشتر شدن قیمتها مقاومت نمود.

نکته مهمی که در راستای  اجرای شیوه نامه جدید باید به آن اشاره کرد؛ اختلاف میان قیمت کشف شده شمش و میلگرد در بورس کالا بود که به حدود 3 درصد رسید. از دلایل تداوم رکود بازار آهن و میلگرد میتوانیم به اثرات ناشی از پیروزی بایدن و وضعیت کرونایی حاکم بر کشور و همچنین کاهش فعالیتهای ساختمانی و صنعتی با توجه به شرایط آب و هوایی موجود، اشاره کنیم. قیمت آهن آلات تولیدشده در کارخانه ها در طول هفته گذشته بالغ بر 1000تومان کاهش پیدا کرده و رقابت میان همه کارخانه ها تا آخرین روز هفته ادامه داشت.

در هفته گذشته، بخش زیادی از شمش ها و مقاطع طویل عرضه شده در معاملات بورس، بدون مشتری ماندند. بازار آزاد نیز در دو روز پایانی هفته، در برابر رشد قیمتها مقاومت نمود و در مقطعی شاهد کاهش 100 تا 300تومانی قیمت انواع میلگرد آجدار، نبشی، تیرآهن و حتی لوله و پروفیل نسبت به روز سه شنبه بودیم. نکته جالب تر اینکه قیمت بیلت و میلگرد صادراتی CIS به عنوان مبنای نرخ گزاری محصولات فولادی در بورس کالا، به ترتیب 20 و 50 دلار، افزایش یافت.

در ادامه، برای کسب اطلاعات بیشتر و ارائه هرگونه انتقاد و پیشنهادی با همکاران ما در آتروپات در تماس باشید.

  • گروه صنعتی آتروپات
  • آذر 13, 1399
  • 712 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

مشاوره رایگان از طریق واتساپ