صادرات آهن و فولاد ایران

شیوع همه گیر بیماری کرونا، محدودیت های بین المللی و قوانین صادر شده از سوی وزارت صمت برای صادر کنندگان، صادرات آهن و فولاد ایران را دستخوش تغییراتی قرار داده است که کاهش 39 درصدی فولاد در چند ماهه سال جاری و کاهش 21درصدی در ماههای گذشته را در پی داشته است. از سویی دیگر می توان افزایش تقاضای داخلی را، یکی از مهمترین عوامل کاهش صادرات قلمداد کرد. برحسب تقاضای داخلی، پتانسیل تولید 40 میلیون تن فولاد نیز، امکان پذیر است. افزایش تقاضای محصولات فولادی، ارتقای تولید خط لوله نفت و گاز، افزایش تولید خودرو، مصرف ورق برای سازه ها و پروژه های ساختمانی را می توان از جمله مهمترین دلایل کاهش صادرات آهن و فولاد ذکر کرد.

البته برخی از صحبتها در بازار آهن، به کاذب بودن نیاز داخلی، اشاره دارد و اینکه برخی از افراد سودجو، برای بی ارزش نشدن سرمایه شان، اقدام به خرید داخلی نموده اند و یا محموله ها را برای مدتی در انبارهای خود دپو میکنند، که همین موضوعات سبب میشود، بازار صادرات آهن و فولاد ایران از دست برود.

در ادامه نیز می توان از تاثیر ارزش دلار در بازار هم، به عنوان یکی از عوامل ایجاد اختلال در بازار آهن نام برد. اگر در روزهای آتی شاهد افزایش قیمت دلار باشیم، به تبع آن بازار آهن نیز با روند صعودی قیمت ها، هر چند نامحسوس، روبرو خواهد شد. از سویی دیگر، نباید از موضع ایران، در نظام بین المللی که در شرایط بازار بی تاثیر نبوده است، غافل شد چراکه میتواند تاثیرات روانی در محدوده های زمانی داشته باشد.

نظر کارشناسان آتروپات بر این باور است که در روزهای اخیر، بازار به شدت پیچیده است و برخی ریزش ها به دلیل جو روانی حاکم در بازار آهن و فولاد است و البته برای بوجود آمدن این شرایط، دلایل زیادی وجود دارد.

  • گروه صنعتی آتروپات
  • مهر 3, 1399
  • 750 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

مشاوره رایگان از طریق واتساپ